söndag den 25 februari

söndag den 25 februari

söndag den 25 februari

Publicerad 16 Jan 2018
Av: Erik Bengtzboe

Bengtzboe: Kvalitet och kunskap före vinstförbud

Återigen attackerar Socialdemokraterna och LO den rätt att välja skola som en majoritet av svenskarna tycker om och vill ha kvar. Svensk skola har fortsatt stora problem och utmaningar, men rätten att välja skola är inte en av dem. Det förslag som Stefan Löfvens regering och Vänsterpartiet planerar stänger inte bara igen åtta av tio friskolor, förslaget riskerar också att leda till att fokus hamnar på annat än att fortsätta stärka skolans fokus på kunskap. Det är synd. För det svensk skola mest av allt behöver just nu är en bred samsyn om hur kvaliteten i alla våra skolor ska stärkas.

Rätten att välja skola är en uppskattad del av den svenska välfärden. Varje dag går 340 000 barn och elever till en fristående förskola eller skola där nästan 60 000 barnskötare, förskollärare, lärare, rektorer och andra varje dag arbetar för att alla elever ska lämna skolan med så goda kunskaper som möjligt. Det betyder att nästan var femte elev har valt en fristående förskola eller skola och nästan var sjätte lärare valt att jobba i en fristående verksamhet.

Precis som 80-talets maktutredning slog fast vill elever, föräldrar, lärare och rektorer kunna vara med och påverka sin situation, utbildning och arbetsplats. När svenskarna får möjlighet att säga sin mening svarar en majoritet att valfriheten är viktigare än ett vinstförbud. Regeringens planerade förslag har därmed varken något stöd i Sveriges riksdag eller hos väljarna.

Dagens system fungerar långt ifrån perfekt. En stor valfrihet med många aktörer kräver noggrann kontroll och höga kvalitetskrav. Trots att flera internationella kunskapsmätningar visar att resultaten nu pekar åt rätt håll brottas skolan fortfarande med stora och reella utmaningar. Nästan var femte elev lämnade förra året grundskolan utan behörighet för att läsa vidare på gymnasiet. Och nyss larmade Skolverket om en förvärrad lärarbrist. Alldeles för få ser läraryrket tillräckligt attraktivt för att välja lärarutbildningen som sitt förstahandsval. Många skolor har också problem med sena ankomster, hot, våld och trakasserier. Det skapar en otrygg miljö för både elever och lärare och undervisningen blir lidande.

Ingen av dessa utmaningar löses med ett förslag som begränsar elever och föräldrars rätt att välja skola. Tvärt om behöver skolan nu arbetsro och reformer som prioriterar mer kunskap i skolan. Att det finns skolor där inte ens hälften av eleverna når godkänt i alla ämnen är ett svek och måste få ett slut. Moderaterna vill därför istället införa nationella kvalitetskrav, en generell tillståndsplikt och skärpta sanktioner som säkerställer att kvaliteten i alla skolor, oavsett driftsform, är hög. Samtidigt behöver våra skolmyndigheter, Skolverket och Skolinspektionen, starkare muskler för att agera mot skolor som inte håller måttet.

Regeringens Skolkommission har slagit fast att valfriheten är här för att stanna. Det välkomnar vi. Men tyvärr gör regeringen tvärt om och bryter också friskoleöverenskommelsen. Regeringens förslag riskerar att slå ut åtta av tio friskolor och att 340 000 elever och 60 000 anställda tvingas byta skola och arbetsplats. Det skulle innebära spiken i kistan för den välfärd som många svenskar uppskattar och känner igen sig i.

En ansvarsfull regering som ser och förmår att ta itu med skolans verkliga utmaningar hade istället kunnat sätta sig ner och diskutera med oss om hur kvaliteten i alla våra skolor, oavsett driftsform, kan stärkas. Tyvärr har regeringen valt en annan väg.

Erik Bengtzboe är utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna.

Av: Erik Bengtzboe