söndag den 25 februari

söndag den 25 februari

söndag den 25 februari

Publicerad 08 Jan 2018
Av: Jessica Rosencrantz. Maria Malmer Stenergard.

Moderaterna: Respektlöst med dieselförbud

Moderaterna vill ge kommunerna rätt verktyg för att uppnå en bättre luftkvalitet. Ledande miljöpartister vill i vissa kommuner istället se ett totalstopp för dieselbilar om två år. Ett dieselförbud är respektlöst och straffar de familjer som gjort sitt livs dyraste affär och riskerar att få sin hushållsekonomi havererad, skriver Jessica Rosencrantz (M) och Maria Malmer Stenergard (M) på Expressen Debatt.

Debatten om bilens framtid blir allt mer intensiv. Ledande företrädare för Miljöpartiet har talat om ett totalförbud mot dieselbilar i vissa städer redan 2020, genom att ge kommunerna rätt att införa s.k miljözoner. Moderaterna vill tydligt slå fast att partiet vill att kommunerna ges förutsättningar att uppnå en bättre luftkvalitet – men är inte beredda att medverka till att göra vissa familjers största investering värdelös genom ett dieselförbud, skriver Jessica Rosencrantz och Maria Malmer Stenergard på Expressen Debatt.

Rosencrantz och Malmer Stenergard  skriver vidare att införandet av miljözoner 2020 skulle kunna leda till att sex av tio bilar i Stockholm förbjuds. Miljöpartiets förslag om miljözoner riskerar att undergräva förtroendet för politiken, då skattereglerna för dieselbilar lättades på 2013 vilket ledde till att fler valde att köpa dessa bilar då. Att utan förvarning straffa dessa hushåll är varken rättvist eller rimligt.

Att allt fler valde att köpa dieselbilar har även lett till lägre koldioxidutsläpp från den svenska fordonsflottan, även om ingen för något år sedan kunde förutspå att fusk från tillverkarna skulle resultera i högre utsläpp av partiklar. Moderaterna anser att det är anmärkningsvärt hur tyst regeringen är vad gäller bilindustrins ansvar att bidra till en lösning på dieselfusket. Detta trots att EU-kommissionen menar att de bilar som omfattas av fusket och inte åtgärdas, bör tas ur drift redan 2018. Moderaterna kräver därför att regeringen sätter ned foten och visar att fusk aldrig ska löna sig – istället för att bestraffa de människor som drabbats av fusket, skriver Rosencrantz och Malmer Stenergard på Expressen Debatt.

Moderaterna ser att lokalt beslutade miljözoner på sikt kan vara ett verktyg för att säkerställa att luften vi andas är ren. Men att människor och företag måste ges en ärlig chans att ställa om. Saknas respekt för hur beslut drabbar människors privatekonomi och livssituation kommer det skada tilltron till både politiken och det långsiktiga miljöarbetet. Istället vill Moderaterna nu ge kommunerna möjlighet att ha olika parkeringsavgifter beroende på fordonets miljöklassningen och skapa fler parkeringar för bilpooler. Moderaterna föreslår också utbyggd infrastruktur för elbilar i form av laddstolpar, införande av bonus-malus och krav på ökad inblandning av biodrivmedel.

Våra förslag syftar till att förbättra luftkvaliteten, samtidigt som vi respekterar att människor i stora delar av landet helt saknar alternativ till bilen. För många är bilen avgörande för att vardagspusslet ska gå ihop, skriver Rosecnrantz och Malmer Stenergard på Expressen Debatt.

Jessica Rosencrantz är trafikpolitisk talesperson för Moderaterna.

Maria Malmer Stenergard är miljöpolitisk talesperson för Moderaterna.

Av: Jessica Rosencrantz. Maria Malmer Stenergard.