fredag den 25 maj

Medborgaren

Medborgaren gavs ut för första gången år 1920, som månadsblad för Allmäna valmansförbundet. Det gör den till en av landets äldsta partitidningar.
Idag är Medborgaren Moderata samlingspartiets partitidning.

Meny

Om Medborgaren

Mörbylånga kommun: ”Äpplet” ska bli Sveriges bästa äldreboende

Mörbylånga kommun: ”Äpplet” ska bli Sveriges bästa äldreboende

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Tipsa oss!

Mörbylånga kommun: ”Äpplet” ska bli Sveriges bästa äldreboende

Mörbylånga kommun: ”Äpplet” ska bli Sveriges bästa äldreboende

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Donera

Mörbylånga kommun: ”Äpplet” ska bli Sveriges bästa äldreboende

Mörbylånga kommun: ”Äpplet” ska bli Sveriges bästa äldreboende

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Kontakt

Mörbylånga kommun: ”Äpplet” ska bli Sveriges bästa äldreboende

Mörbylånga kommun: ”Äpplet” ska bli Sveriges bästa äldreboende

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Om cookies

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Integritetsskydd

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson i Agenda på söndag

fredag den 25 maj

Publicerad 12 Mar 2018

”Fler vuxna samtal utesluter inte humor”

Bara några veckor in på nya året startade Stockholms län valrörelsen med sin kampanj om trygghet. Medborgaren.se träffade Mattias Thorsson, kommunikationschef för Stockholms stad och län och kände honom på pulsen hur kampanjen gick, så här några veckor efter att den avslutats.

Vad ville ni ha sagt med kampanjen?

”Det var ett mycket viktigt politiskt budskap. Vi vill att Stockholm ska vara en trygg stad för alla som bor där, i alla områden. Så är det inte nu. Det finns de Stockholmare som drar sig för att gå igenom en park, eller väljer att inte åka kollektivtrafik. Det finns tjejer som inte vill jogga själva om kvällarna. Allt detta måste vi komma tillrätta med”.

Ni gick ju ut med den här kampanjen väldigt tidigt in på valåret, det är ju många månader fram till valet. Hur tänkte ni?

”Vi ville börja valrörelsen. Nu är det val snart. Vi ska inte sticka under stolen med att Moderaterna har gått sådär i Stockholm, vi har sett stora opinionssvängningar under 2017. Nu när vi har nya företrädare i partiet – och Ulf Kristersson är förstanamnet både i Stockholms stad och län, så ville vi kicka igång valrörelsen”.

Har ni sett några resultat?

”Vi har genomfört fokusgrupper för att följa upp kampanjen. De samtalen visar att kampanjen var väldigt synlig. Det har varit både en “på stan”- och digital kampanj. Jag tror att kombinationen av utomhuskampanj tillsammans med digital kampanj är väldigt effektivt. Det pågår en diskussion internt och externt att man i kampanjer kanske snarare borde satsa på att enbart gå digitalt, men jag tror personligen det är fel.

“Vi uppnådde vårt mål”

Nu när kampanjen är över – vad är ditt eget betyg, hur gick det?

”Vi uppnådde vårt mål; människor såg den och känner igen våra företrädare i högre utsträckning”.

Mattias Thorsson, kommunikationschef för Moderaterna i Stockholms stad och län.

Hur har människor reagerat på att den kom tidigt?

”Vi har fått massor av reaktioner, framförallt från media. Vi vet att Socialdemokraterna var stressade över detta. Jag tycker det är kul, vi ville ju sätta igång valrörelsen”.

Ni har fått en hel del kritik för ordval i kampanjen, hur ser du på det?

”Kritiken mot kampanjen har sett lite olika ut. Den externa diskussionen fokuserade på frågan om väljarna egentligen förstår vad Moderaterna menar med den något humoristiska tilltalet. Sedan blev det en diskussion om användandet av ordet “aina”, där en del menar det egentligen är ett negativt slangord för polis i förortsområden, det vill säga tvärtemot vad vår politik står för och vad vi ville ha sagt med kampanjen. Vi värnar ju polisen. En handfull poliser hörde också av sig. Jag tror själv inte majoriteten tycker det är ett så laddat ord, men vi kanske inte ska använda det ordet igen”.

”Alla har en åsikt”

Det finns ju knappt något som kan väcka så mycket olika åsikter både medlemmar inom och opinionbildare utanför ett parti som åsikter om en kampanj, vad är din reaktion kring det? Delar du den bilden?

”Ja, alla har en åsikt! Men det måste man räkna med när man gör en kampanj. Vi är glada över att den väckte så mycket uppmärksamhet med fokus på sakfrågan om vikten av trygghet och polisens roll. Det är svårt att göra en kampanj som alla gillar samtidigt som den väcker stor uppmärksamhet. Det tror jag är nästintill omöjligt. Om man gör det enkelt för sig klistrar man bilder på sin partiledare över hela stan, men det hade ju inte väckt någon diskussion. Men det är en balansgång det där, får man den politiska diskussonen att handla om fel saker än vad tanken är med kampanjen så blir det inte heller bra.”

Vad tror du är viktigt för kommande kampanjer det här valåret?

“Det finns ett behov av att fortsätta med en mer positiv tonalitet, en hoppfull kommunikation så att säga. Jag tror att den signal som Ulf (Kristersson red anm.) skickade i höstas när han var ny när han pratade om ”fler vuxna i rummet” och ”kunna ha två tankar i huvudet samtidigt” slog an en ton hos många. Man inser att det är något man har saknat”.

Hur menar du?

“Jamen, politiken har varit en enda stor talepunkt , men nu har det kommit in någon som pratar på riktigt utan att vilja slå någon annan i huvudet. Folk är trötta på det politiska käbblet. De vill ha vuxna politiska samtal.  Men fler vuxna samtal utesluter inte humor, enligt mig. Vi har ju fått kritik för att kampanjen var skämtsam och ovärdig för Ulf (Kristersson, red anm.), men mitt försvar är då att det vuxna samtalet kan vara humoristiskt, det är skillnad mot käbbel eller aggressivt”.